sierpnia 23, 2015

WIERSZE WYBRANE przez Papierowe Miasta #3

Dzisiaj, dzień po koncercie - być może pojawi się jakaś relacja - przychodzę do Was z wierszem, który bardzo do mnie przemawia. Jak wszystkie w tej serii postów. Tym razem jest to Stanisław Barańczak i jego Wypełnić czytelnym pismem. Również poznałam go w szkole i do tej pory pamiętam, co napisałam w interpretacji. Myślę, że zamieszczę Wam tutaj ją po to, byście dobrze zrozumieli tło historyczne tego wiersza, który jest po prostu niesamowity i wywołuje u mnie dreszcze.

Podmiot liryczny zadaje pytania, pozornie dając wybór. Koniec końców jednak zawsze to on decyduje o tym, co będzie lepsze. Nawiązuje to do epoki, w której przyszło autorowi pisać i żyć. Ludzie nie posiadali własnego zdania i możliwości wyboru, jednak byli oszukiwaniu w taki sposób, że mogli tego nawet nie zauważyć - choćby ustawione wybory. Wszyscy musieli żyć otwarcie, bez tajemnic. Musieli uważać, co mówią i komu mówią. Oficjalnie było dobrze i to właśnie trzeba było uważać za prawdę. Prawie na każde pytanie odpowiedź brzmi nie. Urodzony? Tak. Czy żyje naprawdę, w wolności? Nie. Forma ankiety ma na celu uświadomienie ludziom, że żyją w fałszywej rzeczywistości. 

Stanisław Barańczak - Wypełnić czytelnym pismem

Urodzony? (tak, nie; niepotrzebne
skreślić); dlaczego "tak" ? (uzasadnić); gdzie
kiedy, po co, dla kogo żyje? z kim się styka
powierzchnią mózgu, z kim jest zbieżny
częstotliwością pulsu? krewni za granicą
skóry? (tak, nie); dlaczego
"nie"? (uzasadnić); czy się kontaktuje
z prądem krwi epoki? (tak, nie); czy pisuje listy do
samego siebie? (tak, nie); czy korzysta
z telefonu zaufania (tak,
nie); czy żywi
i czym żywi nieufność? skąd czerpie
środki utrzymania w ryzach
nieposłuszeństwa? czy jest
posiadaczem majątku
trwałego lęku? znajomość obcych
ciał i języków? ordery, odznaczenia,
piętna? stan cywilnej odwagi? czy zamierza
mieć dzieci (tak, nie); dlaczego
"nie"?

12 komentarzy:

  1. Wiersz zmusił mnie do myślenia. Jest na prawde dobry.
    kruczegniazdo94.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetna akcja! Pierwszy raz spotykam się z analizą wiersza na blogu. Sama szanuję poezję, jednak lubię tylko kilku poetów, którzy trafiają w moje gusta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo to pewnie pierwszy i ostatni raz, gdy zamieszczam moją szkolną analizę ;)
      A jakich lubisz?

      Usuń
  3. Poezja nigdy do mnie nie trafiała, szczególnie Barańczaka, ale spodobał mi się ten wiersz. Jest... inny niż te, które zazwyczaj czytałam na polskim.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja go właśnie na polskim poznałam - w trzeciej liceum :)

      Usuń
  4. Nigdy poezja do mnie nie przemawiała ale ten wiersz skłania do myślenia i zgodzę się z Tobą, że jest niesamowity jest inny od tych, które do tej pory poznałam w szkole więc dziękuję, bo pierwszy raz wiersz do mnie przemówił.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten wiersz naprawdę zmusza do myślenia, ale jednocześnie jest taki... inny. Bardzo mi się podoba ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie znam tego wiersza. Chyba go w szkole nie mieliśmy, albo być może nie miałem z nim wtedy styczności, bo mnie nie było. W każdym razie bardzo ciekawy i konkretny. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możliwe - my to dzieci reformy ;)
      Po tym wierszu ciężko mi będzie wpaść na coś konkretnego na następną niedzielę :3

      Usuń

Co u Ciebie?

Copyright © Nasze życie ♥ , Blogger